Hør mere om MyHomes

Sådan skabes en MyHomes bolig fra A til Z

Sophie Lind, Marketingchef cand.merc.(kom.) fra CBS
Sophie Lind, Marketing- & kommunikationschef
villefranche feriebolig køkken kvalitet

Der ligger et stort og spændende arbejde i at kunne overlevere indflytningsklare boliger til ejerforeningerne. MyHomes’ udviklingschef Rikke Skouboe ved alt om de processer, der skal gennemgås for, at en ejerforening kan overtage nøglerne til deres boliger. Først skal boligerne scoutes, så handles og derefter renoveres og indrettes.

ALTID PÅ BOLIGJAGT
”Vi jagter altid boliger. Typisk har vi samarbejdspartnere rundt omkring på lokationerne, som er briefet på vores ønsker, og som løbende holder øje med, hvad der kommer til salg. Når vi er klar til aktivt at købe en bolig, modtager vi en bruttoliste med mulige emner, som vi short-lister, i forhold til hvad vi gerne vil besigtige fysisk”, indleder Rikke.

Selve boligjagten er en struktureret proces, hvor de boliger, der besigtiges fysisk, vurderes og rates efter nogle nøje udvalgte og vægtede kriterier. Metoden giver et fint overblik over hvilke boliger, der er de mest oplagte køb.

”Det allervigtigste kriterie er beliggenhed”, understreger Rikke. ”Det kan være et bestemt område, vi foretrækker, eller være et spørgsmål om udsigt. F.eks. i Villefranche-sur-Mer, som er en lille farverig fiskerby beliggende i en bugt med bebyggelse op ad skråningen. Her er det klart, at udsigt over Middelhavet er et kriterie med højeste vægtning”.

Rikke og hendes team modtager typisk en bruttoliste med 15-20 mulige emner fra lokale mæglere og samarbejdspartnere, når en bolig skal findes. Den liste bliver barberet ned til typisk 10, der umiddelbart opfylder MyHomes’ ønsker og krav til en boligs kvalitet, standard, muligheder og potentiale. Men ikke alt er i virkeligheden som på papiret. Det kan Rikke skrive under på.

”Det sker ofte, at når vi kommer ud og ser boligen fysisk, så er der mange faktorer som gør, at den ikke dur. Ting som vi ikke kunne se i materialet fra mægleren. I Barcelona kan lejlighederne f.eks. være vendt sådan, at man har soveværelset ud mod gaden og stuen og køkkenet ind mod baggården. Det vil vi ikke have. Når man hygger sig sammen i stuen og køkkenet, skal man kunne høre gadens liv gennem vinduerne. Hvorimod når man skal have ro til at sove, er det bedst at soveværelset vender ind mod gården”.

Der er andre særlige krav på listen, der både handler om komfort og om praktik. I en MyHomes bolig vil ejerne ofte invitere andre med, som f.eks. børn, børnebørn eller måske deres venner. Derfor er det væsentligt, at badeværelser og soveværelser ligger placeret, så man kan få en vis grad af privatliv, når man er flere afsted sammen. Og at de private rum ikke ligger klos op ad køkken- og stuearealerne.

”Der skal være ordentlig plads til alle og plads til ens ting. Vi holder derfor altid øje med hvor og om, vi kan skabe opbevaringsplads til tøj, tasker, kufferter og ikke mindst til linned og andet til rengøringen”, forklarer Rikke, og fortsætter: ”På nogle lokationer har vi op til 15 kriterier for, hvad det er, vi ønsker opfyldt, så det siger sig selv, at det er lidt af et nåleøje de boliger, vi ender med at købe, skal igennem”.

EMNER MED MULIGHEDER
Når mulige købsemner er sluppet gennem nåleøjet, vender holdet hjem for at præsentere boligerne til ejerforeningens ejerudvalg, der er valgt blandt ejerne til at agere sparringspartnere til MyHomes, når der skal træffes forskellige beslutninger.

”Vi har oftest video- og fotodokumentationen for hver bolig med hjem til Danmark, som giver udvalget en fornemmelse af området, gadebilledet, opgangen, facaden og selve boligen. Og vi viser planløsninger. Så ejerudvalget kan få et indtryk af både stemningen omkring bygningen og de muligheder, som vi ser i boligen efter en renovering og måske ændringer af planløsningen. Og forhåbentlig bliver de lige så begejstret for boligerne som os”, fortæller Rikke. ”Med vores kriterieliste og rating-system er det nemt for ejerudvalget at overskue og forholde sig til den eller de muligheder, vi foreslår. Og dermed hvad de siger ja tak til, at vi arbejder videre med”.

ERFARING TÆLLER I BOLIGKØBET
MyHomes bruger altid de samme lokale advokater til at gennemføre handlerne. Fordelen er, at de kender konceptet og er vant til at håndtere et stort antal ejere på skøderne, og ikke mindst at styre processen i forhold til lokale notarer og myndigheder. Sammen med os laver de selvfølgelig også altid en grundig due diligence på boligerne for at sikre, at alt er i orden.

”Det er en væsentlig minimering af risiko og en tidsmæssig besparelse for ejerne at købe boliger gennem MyHomes”, understreger Rikke. ”Processen er langt mere kompleks i udlandet, end når man køber bolig herhjemme. Det tager lang tid, og der er rigtig mange risici forbundet med det. Man køber faktisk som beset, og har slet ikke den samme køberbeskyttelse som herhjemme, hvor der er tilstandsrapporter og ejerskifteforsikring – det findes ikke i udlandet. Så man skal ganske enkelt vide, hvad man gør”.

Det er en væsentlig minimering af risiko og en tidsmæssig besparelse for ejerne at købe boliger gennem MyHomes
Rikke Skouboe
Partner & udviklingschef

RENOVERING EFTER NØJE FASTLAGTE KRITERIER
Rikke og hendes team ved altid præcist, hvilke kriterier en bolig skal opfylde for at blive en MyHomes luksusbolig, og derfor ved de også hvilken renovering, der er nødvendig for at forløse potentialet.

”I praksis er det sådan, at vi mange gange laver rigtig meget om på boligerne, fordi det er svært at købe noget, der er præcist, som vi vil have det”, fortæller Rikke. ”Derfor ender vi ofte med at købe en bolig, som trænger til en renovering, da vi derved sikrer, at vi ikke betaler for noget, vi alligevel laver om på. Det positive ved en bolig, der ikke er renoveret, er også ofte, at de originale detaljer er bevaret. Det kan være charmerende detaljer, som vil tilføje liv og stemning til en kommende indretning”.

Det er også Rikke, der sammen med MyHomes’ byggeleder orkestrerer hele renoveringsprocessen. De sørger for at samle et team af lokale håndværkere, som skal levere en totalentreprise. Og sammen får de lavet en plan der sikrer, at boligens potentiale forløses fuldt, herunder at eventuelle originale detaljer fremhæves og bevares. Herefter kan MyHomes’ indretningsteam ankomme med inventar og gennemføre indretnings- og færdiggørelsesprocessen.

”Der vil typisk gå tre-fire måneder, hvis vi skal renovere og indrette en lejlighed, hvorimod det nemt kan tage op til syv-otte måneder at totalrenovere et helt hus, udover den tid det tager at indhente evt. byggetilladelse hos myndighederne”, slutter Rikke.

Vil du fordybe dig yderligere?

I vores nye udgave af magasinet Living in Europe får du 100 siders inspiration til ren ferieglæde og afslapning.

Få tilsendt magasinet