Deltag i online informationsmøde

Onsdag d. 27. januar 2021

Kl. 17:30 – kl. 19.30

Tilmeld dig

Ofte stillede spørgsmål

Vi svarer løbende på spørgsmål fra kommende kunder.
Her finder du svar på de spørgsmål, vi oftest bliver stillet.

Generelt

Skal jeg betale ejendomsværdiskat i Danmark?

Ja. MyHomes vejleder i forhold til selvangivelse.

Hvad er ejerudvalgets rolle?

Ejerudvalgets rolle er at godkende boligkøb efter oplæg fra MyHomes, at autorisere betalinger og generelt være sparring til MyHomes omkring drift af boligerne.

Hvordan vælges ejerudvalget?

På generalforsamlingen vælger ejerne selv et ejerudvalg bestående af tre personer.

Kan jeg leje ud til andre, f.eks. gennem airbnb?

Du må ikke leje boligerne ud, men du er meget velkommen til at låne ud til venner og familie.

Er det ligesom timeshare?

Nej. MyHomes adskiller sig fra timeshare ved, at ejer selv står på skødet og selv disponerer sine ophold.

Er jeg medbestemmende i hele processen?

MyHomes leverer et nøglefærdigt produkt, så du slipper for at forholde dig til mange detaljer undervejs. Dog er det sådan, at der vælges et Ejerudvalg på vegne af puljens ejere. Udvalget bistår MyHomes i udvælgelsen af boligerne, og er godkender på alle udbetalinger fra puljens konto. 

Må jeg forære uger væk?

Ja, det står dig helt frit at invitere familie, venner eller bekendte på ophold i dine boliger. MyHomes skal have oplyst hvem der opholder sig i boligen, men derudover blander vi os ikke hvem du forærer uger væk til. 

Hvad koster en uges ophold?

Efter endt ophold modtager du en faktura for forbrug og obligatorisk slutrengøring. I rengøringen indgår linnedservice, og du skal således ikke spekulere på at medbringe sengetøj eller håndklæder.  En uges ophold koster forskelligt afhængig af boligens størrelse, og hvor i Europa boligen ligger. Men, som et gennemsnit skal man påregne en slutfaktura i størrelsesordenen kr. 1.200 for et ophold for fire personer.

Skal jeg selv sørge for rengøring?

Konceptet indeholder en obligatorisk slutrengøring, som MyHomes organiserer. Man skal altså ikke bekymre sig om at bestille den, ej heller hvordan der ser ud, når man møder op i sin bolig.

Hvordan ved jeg hvem jeg kommer til at eje boliger sammen med?

Når alle andele er solgt, indkaldes til den stiftende generalforsamling. Her mødes alle familier til underskrift af samejeaftalen. 

Hvad er honoraret til MyHomes?

Vi hylder princippet om fuld gennemsigtighed, og oplyser derfor altid vores honorar. MyHomes får et samlet honorar på 13,5% for at etablere en ejerforening og levere de fem boliger klar til brug.  I forhold til den løbende administration modtaget MyHomes et honorar på kr. 78.000 om året pr. bolig. 

Hvornår er der skiftedag?

Skiftedag er altid mandag, så det er muligt at tage en forlænget weekend uden brug af to ugers point. Desuden er det oftest billigere at flyve på mandage.

Hvad dækker de månedlige fællesudgifter?

De dækker alle udgifter forbundet med at drive de 5 boliger, herunder lokale skatter, forsikringer, havemand, vedligehold, administration, etc. Det eneste man skal betale herudover, er de direkte omkostninger ved opholdet i boligen: den obligatoriske slutrengøring og forbrug af vand, varme og el. 

Kan jeg altid få den uge jeg vil have?

Vi har udviklet et smart og enkelt bookingsystem. Systemet er indrettet, så det sikrer en fair fordeling, og man kan f.eks. altid være sikker på mindst en uge i en bolig i skolernes sommerferie. Der er masser af plads til alle i kalenderen – samlet 9 uger i gennemsnit om året, men man kan ikke væere sikker på altid at få sit førstevalg. Ugerne er vægtet i forhold til sæson og bolig, hvilket giver en fin balance i udnyttelsen.  Bookingsystemet har en smart ventelistefacilitet, som sikrer, at boligerne ikke står tomme, hvis ejerne ønske at benytte dem.

Boligerne

Er der afsat penge til vedligehold?

Ja, via fællesudgifterne. Derudover er der i etableringsbudgettet afsat et beløb.

Hvad sker der med mine boliger hvis MyHomes ikke længere eksisterer?

Eftersom MyHomes ikke er involveret i ejerforeningens økonomi eller i ejerskabet af boligerne, vil den største konsekvens være, at ejerforeningen skal finde en anden administrator.

Hvad hvis jeg ødelægger noget under et ophold?

Hvis du kommer til at ødelægge noget, sørger MyHomes for genanskaffelse. Udgiften afholdes af skadesforvolder, med mindre forsikring dækker.

Hvordan sikrer I, at ejerne følger fælles spilleregler i boligerne?

Hver ejerforening har et sæt husregler til boligerne, f.eks. er det ikke tilladt at medbringe husdyr eller at ryge indenfor.

Hvem står som ejer på skødet?

Hver ejer står repræsenteret med sit navn på skøderne til de fem boliger. Der er altså tale om direkte ejerskab af boligerne.

Hvilke boliger købes til ejerne?

Vi køber boliger med største potentiale og bedste beliggenhed, der typisk skal have en opgradering. Ejerne kan tage boligerne i brug indenfor typisk 6 måneder.

Hvor hurtigt kan jeg tage mine boliger i brug?

Første bolig er typisk klar seks-syv måneder efter, du har investeret.

Hvor store er boligerne?

I Comfort er der altid soveplads til minimum 6 personer i lejlighederne og minimum 8 i husene.  I Premium er der altid soveplads til minimum 8 personer i lejlighederne og minimum 10 i husene.

Økonomi

Der er to faser – skal man så betale to gange?

Man betaler kun for den fase man tilslutter sig.

Hvordan sælger jeg min andel?

Du kan selv finde en køber eller lade MyHomes hjælpe med den proces. I begge tilfælde står MyHomes for alt det administrative i forbindelse med omskødning af boligerne.

Hvordan er jeg stillet juridisk i forhold til mit medejerskab?

I et sameje hæfter man solidarisk. Risikoen herved er fjernet ved, at alle indbetaler prisen for deres andel kontant, og ved at boligerne købes kontant. Endvidere indbetales et depositum på et års fællesudgifter.

Kan jeg belåne min ejerandel?

Du kan ikke belåne boligerne. Alle indbetaler investeringen kontant, ligesom boligerne handles kontant.

Hvornår skal pengene indbetales?

Du skal først indbetale investeringen, efter du har deltaget i den stiftende generalforsamling.

Hvad er honoraret til MyHomes?

Vi hylder princippet om fuld gennemsigtighed, og oplyser derfor altid vores honorar. MyHomes får et samlet honorar på 13,5% for at etablere en ejerforening og levere de fem boliger klar til brug.  I forhold til den løbende administration modtaget MyHomes et honorar på kr. 78.000 om året pr. bolig. 

Hvem råder over midlerne, som ejerne indbetaler?

Alle indbetalte beløb står på samejets konto og kan kun frigives af en repræsentant for samejet.  Investeringsbeløbet indbetales på en Etableringskonto og depositum indbetales på Driftkonto.

Hvordan behandler man skat i de enkelte lande?

Skattebetalinger foregår lokalt, og varierer fra land til land. De er en del af de løbende fællesudgifter. Derudover skal man selv oplyse beløb til det danske skattevæsen – det hjælper MyHomes med. 

Kan jeg investere med virksomhedsmidler?

Nej, af skattetekniske årsager, kan du kun investere for private midler.

Hvordan finansieres handlerne?

Alle boliger købes kontant.

Booking

Kan jeg booke flere uger i træk?

Ja, bortset fra enkelte begrænsninger f.eks. i vinterferien i Megève.

Hvor mange uger kan jeg booke?

I Comfort og Premium kan du booke i gennemsnit ni ugers ferie hvert år – helt op til 20 uger, hvis det er i lavsæson. I Quantus og Terrain kan du booke helt op til 28 uger hver år, og i gennemsnit 13 uger om året.

Hvordan booker jeg mine ophold?

MyHomes har udviklet et smart og enkelt bookingsystem. Du får en personlig adgang til systemet og kan booke boliger, når du har lyst – enten via smartphone eller computer/tablet – forudsat, at du har point på din konto. Du kan til enhver tid se, hvor mange point du har på kontoen, og hvilke boliger du allerede har booket.

Hvor langt frem i tiden kan jeg booke?

Vores bookingsystem er smart og enkelt at bruge. Der kan bookes ophold helt op til 2 år i forvejen, ligesom man kan vælge at booke helt impulsivt til den kommende weekend. Systemet er konstrueret med fokus på fleksibilitet og maksimal udnyttelse for ejerne.